Sunday, May 27, 2012

Pantang Larang Kanser



Tentang Kanser


Kanser merupakan Sekumpulan penyakit  yang mempunyai kaitan dengan sel. Sel-sel ini bermaksud unit-unit teramat kecil yang membina semua hidupan,termasuk tubuh manusia. Terdapat berbilion sel dalam tubuh manusia.
Kanser berlaku apabila sel-sel yang tidak normal berkembang atau merebak dengan cepat. Sel-sel normal dalam tubuh membahagi  dan mengetahui bila perlu berhenti membiak. Lama kelamaan ia jug akan mati. Ianya tidak seperti sel-sel normal, kerana sel-sel kanser terus membiak dan membahagi sehingga tidak terkawal dan tidak mati. Sel-sel kanser biasanya berkumpul atau berkelompok lalu membentuk tumor.
Tumor yang sedang berkembang menjadi benjolan sel-sel kanser yang boleh memusnahkan sel-sel normal disekitar tumor dan memusnahkan tisu-tisu tubuh yang sihat. Ini membuatkan seseorang itu jatuh sakit. Kadang kala sel-sel kanser memecah daripada tumor asal dan bergerak ke bahagian lain tubuh, dimana ia terus membiak dan membuentuk tumor baru. Beginilah caranya kanser merebak. Perebakan tumor ke tempat baru dalam tubuh dikenali sebagai metastasis. Penghidap kanser ada kalanya berasa sakit tetapi masih mampu melakukan perkara-perkara yang biasa dilakukan. Kecuali mereka terasa amat sakit.


Pantang Larang  Kanser

Seperti yang anda semua tahu setiap penyakit mempunyai pantang larangnya yang tersendiri. Sama juga seperti penyakit kanser juga mempunyai pantang larang yang tidak boleh di menu pemakanan.
Seperti berikut : -

  1. Penghidap kanser dinasihatkan agar tidak makan nasi sebelum pukul 12 tengahari. Kerana ianya dapat ditukar kepada gula  melalui sistem badan kita. (Gula mempunyai PH5 – merupakan  persekitaran yang sesuai untuk kanser merebak)
          Pantang makanan

    -       Makanan yang pedas.
    -       Yang bercucuk seperti sate.
    -       Makanan laut (seafood).
    -       Ikan kecuali kembung, cencaru, selayang dan selar sahaja yang boleh dimakan.
    -       Daging.
    -       Semua jenis mee ( mee kuning, bihun, keuh tiaw)







Sumber petikan daripada : http://infokanserpayudara.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment