Sunday, December 11, 2011

Apakah kekerapan berlaku kanser paru-paru?

 



Kanser paru-paru adalah punca utama kematian akibat kanser di kedua-dua lelaki dan wanita di seluruh dunia. Persatuan  kanser  Amerika menganggarkan bahawa 222.520 kes baru  kanser  paru-paru di Amerika Syarikat akan disahkan dan 157.300 kematian akibat  kanser  paru-paru akan berlaku pada tahun 2010. Menurut Institut  kanser  Kebangsaan Amerika Syarikat, kira-kira satu daripada setiap 14 lelaki dan wanita di Amerika Syarikat akan di diagnosis dengan  kanser  paru-paru di beberapa titik dalam hidup mereka.

kanser   paru-paru adalah terutamanya penyakit orang tua, hampir 70% daripada orang yang didiagnosis dengan  kanser   paru-paru lebih 65 tahun, manakala kurang daripada 3% daripada  kanser   paru-paru berlaku pada orang di bawah umur 45 tahun.

kanser  paru-paru tidak biasa sebelum tahun 1930-an tetapi meningkat secara mendadak sejak beberapa dekad lalu berikutan kegiatan merokok meningkat. Di kebanyakan negara-negara membangun, kejadian  kanser  paru-paru mula jatuh apabila pendidikan awam yang memberi kesedaran tentang bahaya rokok dan pengenalan program-berhenti-merokok yang lebih berkesan. 
Walau bagaimanapun,  kanser  paru-paru kekal di kalangan jenis yang paling biasa  kanser  di kedua-dua lelaki dan wanita di seluruh dunia. Di Amerika Syarikat,  kanser  paru-paru telah mengatasi  kanser  payudara sebagai penyebab yang paling lazim kematian berkaitan  kanser  di kalangan wanita.

Di Asia, statistik  kanser   paru-paru juga sedang meningkat. Berhati-hatilah, jangan merokok di khalayak ramai, terutama di hadapan wanita dan kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment