Sunday, December 11, 2011

Punca Utama Kanser Paru-Paru

Apa yang menyebabkan kanser paru-paru?




Merokok
Ya, merokok dan asap dari rokok merupakan punca utama
kanser paru-paru !

Insiden  kanser paru-paru amat berkait rapat dengan menghisap rokok, dengan kira-kira 95% daripada  kanser paru-paru yang timbul akibat penggunaan tembakau.
Risiko  kanser  paru-paru meningkat dengan jumlah rokok yang merokok dan masa di mana tidak berlaku; doktor merujuk kepada risiko ini dari segi pek-tahun sejarah merokok (bilangan pek rokok yang merokok setiap hari didarab dengan bilangan tahun merokok). 
Sebagai contoh, seseorang yang telah salai dua pek rokok setiap hari selama 10 tahun mempunyai sejarah tidak tahun 20 pek.
 Walaupun risiko  kanser paru-paru meningkat dengan sejarah 10-pek-tahun merokok, mereka yang mempunyai 30-pek-sejarah tahun atau lebih dianggap mempunyai risiko besar untuk pembangunan  kanser  paru-paru. Antara orang-orang yang merokok dua atau lebih pek rokok setiap hari, satu dalam tujuh akan meninggal dunia akibat  kanser paru-paru.

Rokok paip dan cerut juga boleh menyebabkan  kanser paru-paru, walaupun risiko tidak setinggi dengan menghisap rokok. Oleh itu, ketika seseorang yang merokok satu pek rokok sehari mempunyai risiko untuk pembangunan  kanser paru-paru yang 25 kali ganda lebih tinggi daripada nonsmoker, paip dan cerut perokok mempunyai risiko  kanser paru-paru yang kira-kira lima kali ganda daripada nonsmoker.

Asap rokok mengandungi lebih 4,000 bahan kimia, banyak yang telah terbukti menyebabkan barah atau karsinogen. Utama dua karsinogen dalam asap tembakau adalah bahan kimia yang dikenali sebagai nitrosamines dan hidrokarbon aromatik polisiklik. Risiko  kanser paru-paru berkurangan setiap berhenti merokok berikut tahun sebagai sel-sel normal berkembang dan menggantikan sel-sel yang rosak di dalam paru-paru. Dalam bekas perokok, risiko  kanser  paru-paru mula pendekatan yang nonsmoker kira-kira 15 tahun selepas pemberhentian merokok.

No comments:

Post a Comment